نشست خبری

پارک تولید محتوای دیجیتال نیتک یک شبکه کارآفرین و نوآور

بزرگترین پارک تولید محتوای دیجیتال ایران در مشهد با عنوان مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک افتتاح شد.

حمیدرضا بحرینی، مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک با بیان اینکه حوزه‌ی تولید محتوای دیجیتال جزء پربازده‌ترین و پرسودترین صنایع حوزه های سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: این نکته به این دلیل است که این حوزه دارای کمترین هزینه و بیشترین بازدید است.

وی ادامه داد: در این حوزه میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر صنایع بسیار کمتر است و همچنین بازخورد مصرف‌کننده محتوای دیجیتال، نتیجه موفقیت یا عدم موفقیت محصول محتوایی را در سریع‌ترین زمان مشخص می‌کند.

مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک افزود: تجربه‌ی این شرکت در ایجاد و راه‌اندازی دو شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه تولید محتوا در تهران و همچنین برگزاری رویدادهای مختلف، از جمله «کودک آنلاین»، این نکته را بر ما محرز کرد که پیش نیاز ورود به این بازار، ایجاد یک اکوسیستم در حوزه تولید محتواست.

بحرینی ادامه داد: ما این پروسه را در سه بخش ایجاد «مرکز نوآوری در حوزه تولید محتوا»، ایجاد «بازار ملی محتوای دیجیتال» و خدمات «تجارت آنلاین» که سوگیری آن، موضوع عرضه و تولید محتوا در سطح بین المللی است، برنامه ریزی و عملیاتی کردیم.

بحرینی با بیان اینکه در این مرکز نوآوری یک زیست‌بوم تخصصی کسب و کار راه اندازی می‌شود، عنوان کرد: این زیست‌بوم در قالب یک شبکه فراگیر با رویکرد توسعه‌ی محتوای دیجیتال است که به انتخاب افراد، تیم‌ها و استعدادها، آموزش و توانمندسازی آن‌ها، ایجاد کسب و کارهای نوآور و خلاق در حوزه محتوای دیجیتال، توسعه بازار کسب و کار در داخل و به ویژه خارج کشور می‌پردازیم و در نهایت یک شبکه کارآفرین و نوآور تولید محتوایی ایجاد می‌نماییم.

وی ادامه داد: این مرکز با پیش بینی سرمایه گذاری 240 میلیارد ریالی در فضایی بالغ بر سه هزار مترمربع در یکی از طبقات ساختمان مرکزی پست خراسان رضوی در حال آماده‌سازی است که حدود یک سوم آن استودیوهای هشت‌گانه صوتی و تصویری و ازمایشگاه تولید محتوا می‌باشد.

مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک ادامه داد: در این مرکز 8 استودیو راه اندازی خواهد شد که شامل چهار استودیوی تصویری که بزرگترین آن 200متر مربع است و چهار استودیوی صوتی که بزرگترین آن 50 متر مربع خواهد بود.

وی بخش دیگر این مرکز را فضای کار اشتراکی برای استقرار افراد و تیم ها و شرکت های نوپا خواند و گفت: بالغ بر یکهزار و 300 مترمربع مساحت دارد و پیش‌بینی 300 میز کار در این فضا شده و مابقی این مرکز فضاهای عمومی جلسات و ورک‌شاپ‌ها خواهد بود که هم اکنون در حال ساخت و ساز آن هستیم و در اسفندماه به صورت رسمی بهره برداری خواهد شد.

مهندس بحرینی گفت: از اهداف اصلی تاسیس این مرکز نواوری می توان به تیم‌سازی در حوزه تولید محتوا که در بخش اکادمی مرکز صورت می گیرد، حمایت از تیم ها و شرکت های نوپا که در فرآیند شتابدهنده مرکز انجام می گیرد و بازارسازی و تجاری سازی که در استارت‌اپ استودیو این مرکز متمرکز خواهد بود، اشاره کرد.

وی افزود: این مرکز یک رسالت ویژه هم به دلیل هم جواری با کشور هم زبان افغانستان دارد و به عنوان مرکز تبادل فرهنگی و تولید محتوا عمل خواهد کرد.

وی اظهارکرد: این اکوسیستم جهت ایجاد چرخه تجاری‌سازی و بازارسازی، در تلاش است با توجه به این‌که یکی از اثرات افزایش نرخ دلار، توجیه اقتصادی فعالیت بین‌المللی در این عرصه و صادرات خدمات محتوایی می باشد به ایجاد ثروت برای فعالین این حوزه همت گمارد.

وی افزود: در این حوزه، ما یک کارگزاری ارائه دهنده خدمات را در سطح ملی با نام obs تعریف کرده‌ایم که بستری برای تجارت آنلاین و کسب درآمد ارزی برای فریلنسرها و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال است و در دو سطح ارایه خواهد شد. یک فروش محتوای دیجیتالِ فریلنسرها در سطح بین الملل است که با ثبت نام در این پلتفرم این امکان برای تمام افراد و تیم ها و شرکت ها فراهم می‌شود که محتوای دیجیتال قابل فروش‌شان را در تمامی فروشگاه های بین المللی عرضه کنند و درآمد حاصل از فروش این دارایی ها را نیز از طریق obs دریافت نمایند. روش دوم این‌که با ثبت نام در کارگزاری obs و معرفی توانمندی های خود، این امکان برایشان فراهم می شود تا پروژه های بین المللی متناسب با توانایی خود را پیدا کنند، و از این طریق درآمد ارزی کسب نمایند.

مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک افزود: یکی دیگر از خدمات اصلی این بخش، ارایه زیرساخت ابری تولید محتوا است که در آن نرم‌افزارهای پرکاربرد این حوزه که نیاز به منابع سخت افزاری دارد را در قالب یک میز کار مجازی در پلت فرم ابری در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می دهد. به‌نوعی می‌توان گفت که اگر در واقعیت در حال ایجاد 300 میز کار فیزیکی هستیم، در پلت فرم OBS می توانیم بیش از چندصد میزکارمجازی بدون محدودیت زمانی و مکانی ایجاد نماییم.

بحرینی خاطرنشان کرد: فاز اول پلتفرم obs همزمان با افتتاح مرکز، رونمایی و در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

وی تمامی اجزای معرفی شده این اکوسیستم را بستری جهت توسعه و رشد هدفمند صنایع خلاق محتوایی در سطح ملی دانست و اظهار امیدواری کرد: با ایجاد هم افزایی در اکوسیستم تولید محتوای دیجیتال، بتوان عرصه مطلوبی را برای بروز خلاقیت در افراد و تیم ها ایجاد کرد.

شبکه های اجتماعی مدیا پارک نیتک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *